Wednesday 24 July 2019

Tips memilih foundation mary kay Untuk Kesan flawless

💖FOUNDATION MARY KAY TAK BERCAPUK💖

foundation mary kay
Hi uolls,

Sape pernah mengalami masalah foundation bErcapuk, nampak fake, crack dan nampak macam kelabu je. Mesti ada kan. Tapi pada yang dah expert mesti dah tau mana yang terbaik untuk kulit uoll.

Dulu pun ieja mengalami masalah yang sama. Sampai satu tahap rasa macam trauma nak pakai foundation. Tapi itu dulu masa tu tak de ilmu dan xde orang guide nak pakai foundation. Main walkin je kat drugstore atau counter tanya mana foundation yang ok. Tapi lepas tu tak de orang guide, ke laut jugalah jadinya.

Sejak guna foundation mary kay barulah rasanya betul2 perfect guna foundation. Tak de capuk, tak de crack dan walaupun dah lama dia lagi nampak welll blend dengan kulit. Tapi yang penting ia sihat untuk kulit sebab non-comedogenic iaitu tidak menyumbatkan pori.

Ramai yang tak tahu sebenanya foundation bukan sahaja untuk nampak cantik, tapi ia juga boleh membantu menyekatakan tona kulit dan menapis habuk untuk terus masuk kedalam kulit kita

Yang ni ieja nak sharekan tips macammana nak pilih foundation mary kay yang bolehkan jadi kulit kita licin, lembut dan mulus

Cari foundation yang sihat dan tidak menyumbatkan pori

 Apabila nak gunakan sesuatu di kulit muka kita perlulah cari yang betul2 selamat dan boleh menyihatkan kulit muka kita. Jangan fikirkan kesan yang cantik sahaja tanpa memikirkan kualiti dan keselamatannya. Sebab ni boleh memudaratkan kulit muka kita.

Guna foundation yang tidak terlalu padat sehingga menyukarkan kulit kita untuk bernafas. Sebagusnya cari yang  tidak menyumbatkan pori atau di kenali sebagi non-comedogenic. Kalau tak de fungsi non-comedogenic boleh menyebabkan kulit muka kita mudah berjerawat kerana ia telah menyumbatkan pori. Bila pori tersumbat mulalah jerawat akan menyinggah sebab kekotoran dan minyak2 yang tak  bersih tu masih ada di kulit muka kita.

foundation mary kay

Kenali Jenis Kulit

Kulit kita ni secara umumnya terbahagi kepada 2 jenis

1. Normal - kering
2. Berminyak - kombinasi

Sebab tu foundation mary kay , formulakan 2 jenis foundation yang untuk kulit kering dan untuk kulit berminyak atau kombinasi.

Timewise Matte Wear Foundation Untuk Kulit Berminyak Atau kombinasi

Ia sesuai untuk mereka yang mempunyai kulit berminyak atau kombinasi. Mengandungi emollient untuk kulit nampak lembap dan glowing. emollient boleh membantu mengawal minyak dengan menyerap minyak di muka. Kulit muka akan nampak lebih matte instead berminyak

Timewise Luminous Wear Foundation Untuk Kulit Normal Atau kering

Timewise luminous wear foundation adalah diformulasikan untuk mereka yang berkulit kering. Bagi mereka yang berkulit kering selalunya mengalami masalah foundation crack. Ia mempunyai satu formula yang boleh membantu melembapkan kulit muka supaya tidak nampak kering dan crack. Ia juga dihadirkan formulasi penyerapan cahaya  supaya mengurangkan kelihatan fine line. 

>> Boleh baca disini jika ingin mengetahui lebih detail

ketahui warna dasar kulit


Mengetahui warna dasar kulit boleh membantu kita memilih warna yang sesuai dengan kulit muka kita. Sebab kesalahan memilih warna foundation boleh menyebabkan kulit muka kita akan nampak lebih kusam, atau terlebih cerah seperti kelabu.

Boleh klik link bawah ni nak tau lebih detail mengenai warna dasar kulit kita


Pakai skincare seperti pelembap dan serum sblm menggunakan foundation

Perasan tak kalau MUA2 make up tu selalu pesan suruh pakai primer lah baselah kan... atau lebih dikenali sebagai prep muka. Semuanya tu berfungsi untuk membantu memberi kelembapan yang cukup dan membantu mengawal minyak dimuka supaya foundation lebih nampak smooth, tona sekata, dan foundation kita well blend dengan kulit supaya tak nampak terlampau berminyak atau terlampau kering dan flawless. 

Sebelum menggunakan foundation mary kay, kita digalakkan memakai rutin skincare dahulu seperti mencuci muka, sapukan toner, serum dan pelembap barulah disusuli dengan kosmetik.

Selain itu kita perlulah pakai basenya dahulu dan base yang paling best dalam mary kay ialah OFHG atau oil free hydrating gel yang membantu melembapkan kulit muka dan disusuli dengan primer iaitu foundation primer untuk sekatakan kulit dan menyerap minyak berlebihan di muka. Kedua-dua item ini akan buat foundation kita akan lebih well blend dan flawless. 

foundation mary kay

foundation mary kay
Kalau uoll dah pilih warna yang sesuai, dah cukup prepkan muka, bolehlah pilih  foundation yang sesuai

foundation mary kay

Foundation mary kay ni terdapat 5 warna. 


Ivory 3 - untuk kulit cerah melepak
ivory 5 - Untuk kulit cerah asli
Beige 3 - Untuk kulit sawo matang
Beige 5- Untuk kulit gelap sedikit
Bronze - Untuk kulit betul2 gelap

Tapi kalau uoll masih keliru untuk memilih foundation, boleh contact ieja. Ieja akan bantu uoll untuk pilih yang mana sesuai untuk wajah uoll

Love💕
Ieja MK
Mary Kay Beauty Consultant


No comments:

Post a Comment